In de natuur gelden twee hoogtepunten die parallel lopen met de trimesters in het onderwijs; het voorjaar en het najaar. Half maart tot half juni geldt als de lente, en half september tot half november als de herfst. Afhankelijk natuurlijk van klimatologische invloeden.
Dit zijn de meest biodiverse periodes waarin voor kinderen van alles en nog wat is te vinden in de natuur en waar de begeleiders ook iets boeiends bij kunnen vertellen.
In de lente kun je denken aan vroege bloeiers, vroege vlinders, insecten, mooie dauwdruppeltjes op de planten, etc. Zoek dan wel een gebiedje uit dat ook biodivers genoeg is. We doen er in Nederland van alles aan om gebieden in te richten die niet monotoon zijn en die niet teveel worden beheerd (gemaaid). Vaak is een parkje in de buurt ook al heel interessant. Focus wel op ‘echte’ natuur en vermijd kweekplanten en -struiken.
Om de natuurbeleving nog optimaler te maken en het een echte buitenles te laten zijn, is het aan te bevelen om op de fiets naar het natuurgebied van jullie keuze te gaan. De KlikKist kan achterop de bagagedrager. Deel de cameraatjes pas uit op de natuurlocatie en leg ze daar nog één keer uit.
Laat de kinderen zoveel mogelijk vrij op onderzoek uitgaan en stuur daarin niet teveel. Wij hebben altijd maar één afspraak en die luidt; ‘als je mij niet meer ziet, dan ben je te ver’. Laat de kinderen niet teveel klitten bij elkaar. Kijk zo af en toe op hun display of ze voldoende scherpe foto’s maken en complimenteer ze met de resultaten. Mocht er iets bijzonders worden gevonden, roep ze dan bij elkaar en praat over de vondst.
Bijgaand wat voorbeelden van lente foto’s die door de kinderen zijn gemaakt in eerdere workshops.